Sušené mäso je niečo čo síce na Slovensku nie je veľmi rozšírené ale postupne sa dostáva do povedomia preto sme Vám priniesli rozhovor s bratmi Jakubom a Ondrom z Maso Here.
Čo ste robili pred tým ako ste začali so značkou Maso Here
Jakub: Pracoval som ako manager v jednej softwarovej firme v USA.
Ondra: Na polovičný úväzok som sušil mäso pro blízke okolie a k tomu som pracoval ako strážnik bezpečnosti vo Fakultnej nemocnici v Hradci Kráľove.
Postupne sem svoje zamestnanie opustili a naplno sa začali venovať našej novej rodinne firme.
Ako značka vznikla, mali ste skúsenosti s podnikaním už pred tým? Ako sa Vám podniká v Čechách či ste spokojný prípadne Vás niečo prekvapilo alebo zarazilo?
Jakub: Som asi rodený podnikateľ, pretože Maso Here je už môj niekoľký projekt. Niektoré sa úplne nepodarili a na druhú stranu iné zas viac. Pravdu povediac na podnikaní mám asi najradšej ten počiatočný stav keď sa to rozbieha, keď sa všetko len nastavuje a každý musí, tak trochu robiť všetko.
Ondra: Ja som zas naopak žiadnu skúsenosť nemal (keď nepočítam sušenie mäsa pred vznikom Maso Here) a postupne som sa podnikateľom stal. A teraz by som už asi nemenil, predsa len je dobré byť sám sebe pánom, aj keď to má samozrejme aj svoje negatíva. Snažíme sa podnikať tak, aby sme boli pánmi svojho šťastia. Ale nemôžem zabudnúť na naše začiatky, ktoré boli byrokraciou zaťažené tak moc, že sme skoro skrachovali skôr ako sme vôbec začali. Našťastie to bol prvý a momentálne náš posledný stret s úradmi, ktorý sme nakoniec vyhrali, ak by ste chceli vedieť viac čítať môžete TU.
Ako ste si volili príchute či sú už dané vo svete? Skúšali ste aj niečo nové?
Príchuť originál je pre mäso typu biltong povinnosťou, ten nájdete všade vo svete. Čiže tam to bolo bez diskusie, tiež aj príchuť chilli alebo cesnak tie sú viac menej klasikou. Ale ďalšie kúsky už sú našou špecialitou, ako napríklad horčica tá nie je moc často vidieť a v minulosti sme mali aj príchuť sójová omáčka s medom. Tiež robíme aj sušené mäso na spôsob jerky a to presne kombináciu kmín a habanero a tá je v Európe jediná svojho druhu.
Čím sa odlišujete od konkurencie prípadne ako by ste charakterizovali Vašu značku prípadne jednotlivé druhy produktov.
Aktuálne ideme dvomi smermi. Najprv sme predovšetkým výrobcovia sušeného mäsa. Vyrábame hlavne mäso typu biltong, ktoré sa výrazne líši od jerky, a týmto sme dosť unikátny, lebo výrobcov biltongu je u nás oveľa menej, ako je to v prípade jerky. A tou druhou činnosťou je robenie osvety okolo sušeného mäsa, toto u nás v Čechách nerobí žiaden výrobca. Celú túto osvetu sa snažíme komunikovať cez sociálne siete ako je náš profil na Instagrame, Facebooku a tiež máme vlastný Youtube kanál, kde sa prihovárame našej komunite tiež tam robíme recenzie iných sušených druhov mäsa. Natáčame rôzne videa, kde vysvetľujeme rozdiely medzi jednotlivými druhmi a snažíme sa podporovať domáce sušenie. Dovážame na český trh viacero druhov, ktoré nikto iný nepredáva. Dalo by sa povedať že sme jednoducho taký propagátori sušeného mäsa, celkovo toto odvetvie nám prirástlo k srdcu a snažíme sa povedať svetu že sušené mäso je super!
Ako sa také sušené mäso vyrába je to automatizované?
V našom prípade sme si dopriali len drobné vylepšenie pri krájaní a balení mäsa. Čiže v našom prípade len poloautomatická krájačka a zvárač na uzatváranie našich balíčkov. Všetko ostatné je ručná práca – krájanie, marinovanie aj váženie všetkých kúskov pred tým ako ich ručne dáme do balíčkov. A takto by sme to radí chceli ponechať aj do budúcna. Nechceme našu výrobu nijak automatizovať alebo prejsť na priemyselné stroje.
Ako to momentálne vyzerá s Maso Here už ste si na seba zarobili alebo je to stále o tom že sa to dotuje?
Našťastie už nie je potrebné firmu dotovať z vlastných zdrojov, ale profit nestačí na to, aby sme mohli rásť a investovať do všetkého potrebného. Čiže stále riešime možnosti dodatočného financovania, buď formou crowdfundingu, tu rozmýšľame nad viacerými platformami buď u nás v Čechách alebo rovno na Európskej úrovni, ešte je tu ale stále možnosť vstupu strategického investora.
Keď ste spomenuli že hľadáte možnosti financovania, na čo by ste dané financie chceli použiť?
No, aktuálne sme len nedávno spustili náš Európsky projekt meatfluencers, kde chceme zasielať všetky druhy mäsa ktoré máme skladom po celej Európe. Značná časť financií by bola na lepšiu podporu a povedomie o tomto projekte v jednotlivých krajinách Európy. A druhá časť by bola použitá na získanie nových značiek ktoré sa moc vo svete resp. v )Európe nepredávajú hlavne značky z USA, Nového Zélandu, Ruska a Juhoafrickej republiky. Ono to vlastne spolu komplet súvisí nakoľko sme už s niektorými značkami komunikovali, a keď sme im len náznakom povedali, koľko by sme vedeli predať (a to sme to trocha prikrášlili ????), tak neprejavovali záujem o takúto spoluprácu. Preto potrebujem zvýšiť objem predaju v Európe ako takej, a následne si budeme môcť dovoliť priniesť tieto nové značky, nie len do Čiech a Slovenska ale aj pre iné Európske krajiny.
Kde všade môžeme nájsť / kúpiť vaše produkty
Máme predajňu priamo v našej výrobe. Potom existuje niekoľko predajcov, ktorý predávajú niektoré z našich druhov, ale nemôžeme to považovať za sieť predajcov. Stále platí že hlavným kanálom je náš e-shop, ktorý je v Českej a Slovenskej variante. Dnes už je taká doba, že vieme doručovať polovicu našich objednávok do 24 hodín.
Kam všade dodávate do akých krajín, chcete preraziť aj vo svete?
Ako sme už spomenuli vyššie spustili sme nový e-shop meatfluencers, ktorý dodáva do 27 krajín Európy. Všetko je to ale len na začiatku, a len sa to pomaly rozbieha. Ďalšie krajiny alebo kontinenty, už sú trocha problematickejšie. Sušené mäso sa nedá len tak ľahko exportovať a importovať, ale môžeme si to dať ako náš dlhodobý cieľ, zasielať mäso do celého sveta.
Na čo sa môžu tešiť Vaši zákazníci do budúcna?
V rámci projektu Maso Here by sme sa chceli zamerať na vyladenie nášho mäsa a radi by sme pribrali niekoho do tímu. Od nášho projektu meatfluencers očakávame otvorenie dverí do celej Európy, čo by malo priniesť množstvo nových produktov na Český a Slovenský trh. A to asi chce každý náš zákazník počuť predovšetkým mať viac mäsa na výber.
Ďakujeme za super rozhovor, a budeme chalanom z Maso Here držať palce, aby im to vyšlo a priniesli nám nové veci pre nás.