„Keď sa odovzdáme volaniu, ktoré sme v srdci začuli, celý svet a život začnú konať tak, aby prišli príležitosti, riešenia, spojenia, poznania, ktoré v tom celom potrebujeme. My celý čas cítime, že za našimi chrbtami stojí čLOVEčina ako milujúca, silná a hravá bytosť, ktorá v tomto svete ešte má čo povedať a zanechať a veľmi sa z toho teší. Je vďačná, že sme jej povedali áno, a že jej umožňujeme môcť sa tu prejaviť. Za odmenu nás chráni, miluje, vedie a posiela nám do cesty veci, ľudí a chvíle, ktoré by žiaden kalkul ani stratégia nikdy nevymysleli.“
O vzniku hry čLOVEčina, za ktorou stoja Daniela Choma s Alexandrou Hollou, ste si mohli už v minulosti prečítať v našom rozhovore. Ich spoločný projekt, ktorý pomáha budovať lepšie vzťahy, nás v Made In Čekoslovakia nadchol natoľko, že sme ho spomínali aj v tipoch ako tráviť v dnešnej dobe viac času s rodinou. Dnes vám na základe rozhovoru s Danielou Chomou prinášame aktuálne informácie o tom, ako sa firme darí, kam sa s odstupom času posunula a tiež aké má budúce ambície.
Od založenia firmy čLOVEčina ubehli 3 roky. Z jej skromných začiatkov sa firma stala ohniskom autentických rozhovorov a zmysluplných vzťahov. V prvých troch rokoch prevádzky absolvovala čLOVEčina cestu naplnenú nadšením, objavovaním a vášňou. Zakladateľky na začiatku zápasili s komplexnosťou výroby hier, učili sa o vhodných materiáloch, úpravách a potenciálnych zraniteľných miestach. Ako objasňuje Daniela: „Učili sme sa všetko po ceste a nezastavilo nás to. Chceli sme prinášať do vzťahov a rozhovorov záujem, spojenie a zvedavosť. Keďže sme vnímali, že nám ľudia svojím záujmom hovorili veľké ÁNO, vedeli sme, že projekt čLOVEčina stojí za to, a má tu miesto.“
Zdroj: Človečina.
V samotných začiatkoch nemali zakladateľky konkrétne ciele týkajúce sa finančných ziskov, alebo podnikateľského rastu. Ich hlavnou motiváciou bolo presvedčenie, že ich hry môžu mať hlboký pozitívny vplyv na vzťahy medzi ľuďmi. "Ciele nemali žiadnu konkrétnu monetárnu ani biznisovú povahu. Vedeli sme, že ekonomicky to musí dávať zmysel, ale hlavným pohonom bola maximálna dôvera v to, čo naše hry dokážu robiť a že to, čo robia, svet potrebuje," prezrádza zakladateľka.
Človečina sa od svojich začiatkov neustále rozvíjala a inovovala. V priebehu rokov spoločne vytvorili 7 edícií a dva produkty mimo hernej povahy. Všetky s cieľom podporiť autenticitu, otvorenosť a akceptáciu vo vzťahoch. Misia Človečiny je posilniť jednotlivcov, aby prijali svoje jedinečné vlastnosti a hodnotu a zdieľali ich so svojimi blízkymi. Hra tiež ľudí učí, že je v poriadku nebyť rovnakí a že je v tom naopak sila pestrosti a bohatšej múdrosti, a nie priepasť alebo odvhrnutie.
Zakladateľka nám priblížila ich nové produkty: "Priniesli sme okrem univerzálnej a párovej edície aj edíciu pre rodičov a deti, edíciu Spolu k sebaláske, edíciu pre mužov a aj pre pracovné prostredie s názvom Biznis a tímy." Každú chvíľu vyjde aj Denník– láskavý sprievodca, kde nás okrem nedatovaného diára každý týždeň čaká text na témy, ktoré sa nás všetkých dotýkajú. Do ponuky mimo hernej povahy patria napríklad aj karty s vyznaniami VďaCNOSTI, ktoré v bežný aj slávnostný deň dajú vašim blízkym vedieť, ako veľa pre vás znamenajú. Sú krásnym a osobným darčekom, či drobnou pozornosťou, ktorou sa dá o svoje vzťahy starať.
Zdroj: Človečina.
Počúvanie spätnej väzby od zákazníkov bolo kľúčové pre rast Človečiny. Danielu a Alexandru teší najmä to, že si firma užíva silnú a dôverujúcu komunitu zákazníkov, ktorá s nádejou očakáva každý nový produkt. Podľa nich sú skvelí zákazníci najväčšou odmenou a tiež silnou stránkou čLOVEčiny. Daniela dodáva, že ju tešia najmä dojemné spätné väzby od zákazníkov, či ich príbehy, ktorých chodí mnoho: „Zakaždým sú to veľmi dojímavé zdieľania. Či už o tom, ako sa dozvedeli o sebe navzájom veci, ktoré netušili, hoci spolu žijú celú večnosť. Alebo ako im naša hra nabúrala predvídateľnú rutinu a oživila iskru vo vzťahoch, či spoločne trávenom čase. Zachránila veľa vzťahov a mnohým zas pripomenula, akým darom sú pre seba navzájom, keď sa už možno začali brať za samozrejmosť. Tiež spôsobuje, že sa ľudia necítia so svojimi témami a prežívaním sami a sú si vzájomne veľkou inšpiráciou plnou AHA momentov. Hrať čLOVEčinu je ako načúvať priamo životu ako cez nás hovorí k nám všetkým.“
Rozvoj firmy priniesol aj svoje výzvy. Zakladateľky v procese rozvoja a rastu firmy čelili rôznym prekážkam, ako je napríklad nájdenie správneho balansu v čase strávenom v práci a s rodinou, no tiež zažívali nepríjemnosti s plagiátormi, ktorí kopírovali ich obsah a snažili sa napodobniť ich úspech prostredníctvom nečestných praktík: „Na trhu sa objavilo množstvo podobných konceptov. Niektoré z nich sa dokonca neštítili od slova do slova skopírovať 80 otázok z našich hier a vydávať ich za vlastné. Vykrádali sa nám sociálne siete, web, claimy.“ Ako objasňuje Daniela, čLOVEčina a jej tvorcovia nemajú problém s prirodzenou a zdravou konkurenciou, a vážia si tvorcov, ktorí naozaj tvoria originálne a autorsky a dávajú zákazníkom pestrý výber. Žiaľ stretli sa s takými, ktorí v ich úspechu uvideli akurát len príležitosť a siahli po skratkách a nečestných praktikách a uprednostnili ich pred poctivou tvorbou hodnoty pre zákazníka. Veľkou výzvou bolo aj menenie a hľadanie nových dodávateľov, či nájsť spoločné riešenie na všetky problémy: „bolo veľmi dôležité naučiť sa oslovovať témy vnútri nášho tímu. Ako čo potrebujeme, čo nám vadí, čo sa nás dotýka, alebo v čom vidíme zmysel. Navigovať vzťahy v spoločnom podnikaní je rovnako náročné ako v manželstve, ale zatiaľ sa nám to darí, o čom svedčí, že sme stále spolu, rozvíjame nové nápady, projekt rastie a je oň postarané.“
Zdroj: Človečina.
Dôraz čLOVEčiny na komunikáciu a otvorenosť vo vzťahu sa odráža aj v ich internej kultúre. Daniela s Alexandrou riešia konflikty prostredníctvom otvorenosti a prijatia, s presvedčením, že konštruktívne nezhody môžu odkryť skrytú múdrosť a posilniť väzby. „My od začiatku tvrdíme, že za úspechom čLOVEčiny nie je kalkul, ale že reálne žijeme to, čo tvoríme. Preto aj konfliktné situácie, alebo nezhody riešime otvorenosťou a prijatím, že každá z nás to môže vidieť, vnímať a zažívať inak.“ To, že obe ženy majú občas na jednu vec odlišný pohľad neberú vôbec tragicky, práve naopak, snažia sa stále učiť a objavovať nové podnety: „Je v tom na konci dňa vždy schovaná múdrosť pre nás obe a je to reč, ktorou k nám aj čLOVEčina samotná hovorí. Vedieť sa funkčne a pravdivo „hádať“ vie byť obrovským darom, ktorý vie veľmi zbližovať a zakaždým odkryť niečo, čo nám dovtedy ostávalo skryté.“
A aké má čLOVEčina plány do budúcnosti?
Do budúcnosti sa Človečina plánuje ešte viac venovať ľuďom a ich vzťahom. Zakladateľky majú ambiciózne plány na organizovanie pobytov a Vision Questov, ktoré budú hlbšie prepojené na osobnej a medziľudskej úrovni: „Máme v pláne organizovať rôzne pobyty, kde sa bude dať o seba a seba-navzájom zaujímať spôsobmi, ktoré nám vedia významne dvihnúť kvalitu vzťahov a života. Tiež je naším zámerom priniesť človečinu a ľudskosť a hlbšiu vzťahovú realitu aj do firiem a sveta biznisu. Chceme organizovať rodinné tábory alebo sprevádzať Vision Questy pre rodiny, páry, jednotlivcov alebo leadrov.“ Ich cieľom je priniesť autenticitu a ľudskosť do rôznych aspektov života, ale tiež reflektovať potreby ľudí: "čLOVEčina je o ľuďoch. Vznikla z práce s ľuďmi a všetko čím je dnes je výsledkom predošlých 11 rokov práce s ľuďmi."
Zdroj: Človečina.
Začiatok podnikania prináša so sebou množstvo lekcií a poznatkov, ktoré majú potenciál zmeniť nielen spôsob, akým podnikáme, ale aj spôsob, akým vnímame sami seba a svet okolo nás. Zakladateľky čLOVEčiny sa neváhali podeliť o svoje osobné skúsenosti, lekcie a životné motta, ktoré ich viedli po ceste úspechu.
Jednou z hlavných lekcií, ktorú nám Daniela ponúka, je dôverovať vlastnej odvahe a presvedčeniu, že máme schopnosti dosiahnuť to, čo si stanovíme za cieľ. Odmietnutie čakať na absolútnu pripravenosť, ktorá nikdy nepríde, a namiesto toho sa nechať viesť vnútorným hlasom, ktorý nám hovorí, kam máme ísť, je kľúčové. Podnikanie je viac než len zisk a straty: je to cesta osobného rastu a sebareflexie. "Podnikanie vás osobnostne vyzlečie," upozorňuje. Táto výzva na osobný rast, na poznanie samého seba, vzťahu k sebe a zvedavosť o vlastných hĺbkach, je dôležitou súčasťou úspešného podnikania: „Každá neistota, či pochybnosť sa po ceste určite ozve. Preto v podnikaní si nevystačíme len s nejakými technickými stratégiami, šablónami, ktoré stačí nasledovať a príde úspech. Ten, kto pochopí, aký veľký diel v tom má sebapoznanie, vzťah k sebe a zvedavosť na seba, ten sa dotkne zdrojov, ktoré sú neuveriteľné v tom, čo dokážu utvárať. Vnútorná práca je obrovským kúzelníkom v tom, čo sa následne dokáže prejaviť vo vonkajšom svete,“ dodáva Daniela a zároveň povzbudzuje: „Verte si, zaujímajte sa o seba, buďte k sebe láskaví a buďte sebe samým najväčšími fanúšikmi. O kritikov totiž nikdy nebude núdza. Ten najsilnejší sa však skrýva v našom vnútri a popasovať sa s ním stojí obrovsky za to.“
Na záver, príbeh Človečiny nás učí o sile viery, dôležitosti objavovania seba samých a hodnote autentických vzťahov. Pripomína nám, že dôverovať svojim vášniam a byť vernými sám sebe nám umožňuje prekonávať výzvy podnikania. Človečina nie je len firma; je to príbeh o dôvere a ceste k hlbším vzťahom. Je to príbeh, ktorý nám pripomína, že skutočný úspech spočíva v srdci a duši každého projektu. Človečina nám ukazuje, že autenticita a pozornosť voči sebe samým a druhým môžu vytvoriť niečo veľmi výnimočné.